Strona główna
Praca
Tutaj jesteś
Praca jak poprowadzić rozmowę kwalifikacyjną

Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?

Data publikacji 6 lutego 2023


Każda rozmowa kwalifikacyjna dochodzi do pewnego momentu. Rekruter oddaje głos i inicjatywę kandydatowi do pracy i pozwala mu zadać kilka pytań. Wiele osób zastanawia się wtedy, jak poprowadzić rozmowę kwalifikacyjną i o co konkretnie zapytać, aby dobrze wypaść. Czy zadane pytania mają naprawdę tak duże znaczenie dla ewentualnego otrzymania pracy? Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?

Czego dowiesz się z artykułu:

  • dlaczego warto zadać przemyślane pytania?
  • jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?
  • o co nie pytać nie rozmowie kwalifikacyjnej?

Dlaczego warto zadać przemyślane pytania?

Zanim przejdzie się do tego, jakie pytania należy zadać rekruterowi na rozmowie o pracę, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba, z jakiego powodu rekruter oddaje inicjatywę kandydatowi. Czy ma to jakiś konkretny cel?
Wiedzieć trzeba, że nie jest to etap rozmowy, który jest nieplanowany lub improwizowany. Jest to najczęściej ostatni moment podczas przeprowadzania rekrutacji. Rekruter sprawdza, jakie kandydat ma nastawienie do pracy i czy warto go zatrudnić. Zadawane przez niego pytania są w stanie powiedzieć o kandydacie często o wiele więcej niż cała wcześniejsza rozmowa.

Jakie pytania zadać na rozmowie kwalifikacyjnej?

Jakie zatem pytania powinno się zadać, jeśli chce się wypaść możliwie jak najlepiej? Przede wszystkim warto zacząć od tego, jakie konkretnie zadania będą na nas czekały na danym stanowisku pracy. Dobrym pomysłem będzie poproszenie o opisanie typowego dnia w firmie na tym stanowisku.
Innym bardzo dobrym pytaniem jest to dotyczące historii stanowiska. Istotne dla nas powinno być, czy jest ono nowe i powstało wraz z rozwojem firmy. Czy też może wcześniej pracująca osoba odeszła lub awansowała.
Doskonałym pomysłem jest zapytanie o to, jakie dane stanowisko daje możliwości awansu, czy dla pracowników przewidziane są jakieś kursy doszkalające lub zajęcia pozwalające poszerzyć kompetencje. Jest to bardzo ważne pytanie, które może dobrze świadczyć o naszej chęci do rozwoju.
Na sam koniec warto jeszcze poruszyć kwestie pracującego w danej firmie zespołu, z którym będzie się współpracowało. Dobrze jest zapytać, ile liczy on członków, jak długo pracują w firmie i jaka panuje atmosfera pracy.

O co nie pytać nie rozmowie kwalifikacyjnej?

Jak więc widać lista pytań, które powinno się zadać rekruterowi, jest dość łatwa do zapamiętania. Wiedzieć trzeba, że istnieje także drugi zestaw pytań, których pod żadnym pozorem nie można zadawać, jeśli chce się uzyskać zatrudnienie w danej firmie. Czego lepiej unikać?
Do listy pytań, których nie można zadawać, zaliczyć trzeba przede wszystkim, kiedy można zaplanować urlop. Nie powinno się także poruszać tematu, czy można się spóźniać, ile czasu przerwy w ciągu dnia nam przysługuje, a także ile zarabiają inni członkowie danego zespołu. Pytania ta nie tylko nie świadczą zbyt dobrze o danej osobie od strony chęci i nastawienia do pracy, lecz przede wszystkim część z nich jest nietaktowna i nie powinno się ich poruszać jeszcze przed rozpoczęciem pracy w danej firmie. Jeśli będzie się takich pytań unikało, a jednocześnie zada się odpowiednie, wskazane powyżej pytania, szanse na zatrudnienie znacznie wzrastają.

Redakcja maxksiegowosc.pl

Redakcja "MaxKsięgowość" jest polskim portalem internetowym, który specjalizuje się w tematyce związanej z biznesem, finansami, pracą, prawem oraz rozwojem osobistym. Portal ten jest skierowany głównie do osób zainteresowanych zagadnieniami związanymi z rachunkowością, księgowością, zarządzaniem finansami oraz prowadzeniem działalności gospodarczej. Redakcja "MaxKsięgowość" dostarcza czytelnikom aktualne informacje, porady praktyczne oraz analizy dotyczące najważniejszych zagadnień z zakresu finansów osobistych, biznesowych oraz prawa pracy. Jej celem jest pomoc w podejmowaniu świadomych decyzji zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?